Gezocht: digitale innovaties die makelaars helpen kopers en verkopers van woningen nog beter van dienst te zijn.

Challenge info

000000
Dagen Uur Minuten

Deadline: 21 mei 2021
Status: Deadline verlopen
Prijzen(geld): NVM-event exposure, pilotopdracht €10.000, netwerk

Share challenge

NVM-event exposure, pilotopdracht €10.000, netwerk

deadline verlopen

In Nederland werden alleen al in 2020 154.000 woningen verkocht en dit aantal blijft stijgen. De NVM is met ruim 4.400 aangesloten bedrijfsleden verreweg de grootste ledenorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen in Nederland. Samen zijn de leden goed voor zo’n 70% van de verkochte woningen in Nederland. Aan al deze makelaars is gevraagd wat hun belangrijkste uitdaging is.


Het kopen of verkopen van een woning is een van de grootste beslissingen die een mens neemt in zijn leven. Voor de woonconsument betekent het een reeks van keuzemomenten die grote impact hebben en daardoor spannend en stressvol kunnen zijn. Daarbij is op ieder moment behoefte aan informatie en begeleiding. NVM-leden zijn dé adviseurs bij alle facetten in dit proces.

Op de kantoren van de NVM-leden werken elke dag bijna 10.000 mensen – van makelaars, taxateurs tot backoffice medewerkers en office managers – om hun klanten zo goed mogelijk te ondersteunen op een uitdagende woningmarkt. Dit kan persoonlijk en digitaal.

De makelaar wil waar het kan er persoonlijk voor de klant zijn. Zeker in deze overspannen markt is dat een uitdaging. Daarnaast wil de consument ook zelf makkelijk zaken kunnen regelen waar mogelijk. 

Kortom: Digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. 

Uitdaging
De NVM zoekt voor haar leden en hun klanten een innovatieve oplossing die de optimale gouden combinatie biedt van een naadloze digitale én persoonlijke klantervaring bij het kopen en verkopen van woningen. Door digitale en/of persoonlijke aandacht en/of informatie op het juiste moment wordt de dienstverlening van de makelaar als nog waardevoller ervaren. Dit kan op een onderdeel van de klantreis zijn of de gehele reis.

De oplossing is:

  • Persoonlijk en relevant voor de woonconsument
  • Makkelijk in gebruik voor zowel de woonconsument als de makelaar
  • Schaalbaar in gebruik en bereik
  • Goed te integreren met bestaande processen voor de makelaar
  • Bij voorkeur aan te sluiten via API op diverse CRM-pakketten

Hebben jullie hiervoor dé (deel)oplossing? Pitch dan in 1 keer aan duizenden potentiële gebruikers!

Over ons
De Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM U.A. is de grootste ledenorganisatie van makelaars, taxateurs en vastgoeddeskundigen.

Samen met haar deelnemingen vormt de NVM de NVM-groep. De bekendste is funda. Daarnaast zijn er o.a. Realworks (CRM-provider), brainbay (data-bedrijf) en NVM service office (backoffice voor NVM-leden). Voor een volledig overzicht kijk hier.

Waar zijn we naar op zoek?
We zijn op zoek naar oplossingen om een optimale ervaring te geven aan klanten gedurende hun customer journey met een NVM-makelaar die persoonlijk en digitaal frictie loos aan elkaar verbindt. De oplossing is makkelijk in gebruik voor elk type klant – van starter tot senior woonconsument.

De oplossing moet logisch kunnen aansluiten bij bestaande processen voor de makelaar.
Ook kan er gedacht worden aan de verzameling van relevante vraagzijde-data. De NVM beschikt bovendien over de grootste vastgoed-objectendatabase van Nederland. Deze is exclusief inzetbaar voor diensten voor NVM-makelaars en taxateurs ten bate van hun klanten. 

De vraag is breed, maar de oplossing moet concreet zijn. Om jullie op weg te helpen, zijn dit vragen vanuit makelaars waar men aan dacht bij oplossingen: 

  • Steeds meer belangrijke en mooie ‘champagne’ momenten in de reis van de woonconsument zijn of worden digitaal. Zo is het digitaal ondertekenen van de koopovereenkomst efficiënter en makkelijker voor de consument en makelaar. Tegelijkertijd gaat hierdoor een belangrijk klantcontact- en ‘champagne’ moment verloren in de customer journey. Hoe kunnen we toch deze of nieuwe momenten in de klantreis persoonlijk blijven/gaan vieren zonder het digitale gemak te verliezen?  
  • Er komen zoveel aanvragen binnen op woningen, dat het veel werk kost om hier persoonlijk op te reageren, terwijl dit toch potentiële kopers kunnen zijn. Hoe ga je hier mee om? 
  • In de huidige markt vissen veel kopers bij biedingen achter het net. Hoe kunnen we helpen hun teleurstelling positief om te buigen als aankoop- of verkoopmakelaar? 
  • Aan welke informatie heeft de woonconsument na het overdragen van een huis behoefte? Veel van deze informatie is digitaal, hoe zorgen we ervoor dat dit toch persoonlijk blijft? Na de overdracht valt het contact met de makelaar namelijk weg. Hoe kan je (naast digitaal) persoonlijk in contact blijven?
  • Hoe koppelen we woningverkopers en kopers op een slimme manier aan elkaar, zodat woningverkopers niet pas hun woning op de markt brengen nadat zij zelf een woning hebben gekocht? Oftewel inzicht in aanbod van woningen is er nauwelijks, dus potentiële woningzoekende gaan geen huis te koop zetten. Terwijl ze wel zouden willen verhuizen en verkopen. Hoe kan je toch slim dit bestaande inzicht verkrijgen?
  • Hoe zou je kansen kunnen creëren om je verkoopmakelaarschap om te buigen naar een aankoopmakelaarschap voor iemand die een bieding heeft gedaan (zonder aankoopmakelaar)?
  • Op welke wijze kan een makelaar inspelen op de verwachtingen van verschillende klanten (starter, doorstromer, senior). Per klantgroep is het gevoel met de markt anders. Zo gaan veel senioren uit van een proces zoals dat ‘vroeger’ ook gold in een andere markt.
  • Hoe ondersteun je de senior-consument in digitale oplossingen? Nu ligt hier vaak nog een drempel. 
  • Een koper heeft op dit moment in de huidige markt geen inzicht over wat hij uiteindelijk moet bieden om de winnaar te zijn. Het idee dat je nog kan onderhandelen en een tegenbod kan doen is er niet meer. Kopers vissen steeds vaker achter het net en dat leidt tot veel onzekerheid. Hoe geef je de zoeker inzicht in de verwachte verkoopprijs? Wat zou er nog meer mogelijk zijn?

De klantverwachtingen over beschikbaarheid van informatie, de levering en service zijn op een hoog niveau komen te liggen. Hoe maken we de informatie klantgerichter en hoe weten we welke kanalen hier het best geschikt voor zijn?

Waar zijn we niet naar op zoek?

  • Naar oplossingen om het woningaanbod op korte termijn te vergroten.
  • Naar oplossingen om het makelaarsmodel te veranderen (Ibuyers systeem/broker-agent systeem, meervoudige opdrachtnemers) 
  • Naar oplossingen om de kwantiteit en de kwaliteit van medewerkers te beïnvloeden. 
  • Naar oplossingen voor uitdagingen die specifiek voortkomen uit Covid-19.

 

Wat is er te winnen?
De NVM zet haar netwerk in om oplossingen onder de 4.400 leden bekend te maken, waardoor potentiële samenwerkingen kunnen ontstaan met makelaars:

  • In juni 2021 wordt er een groot event georganiseerd door de NVM voor haar leden. De beste 5 aanmeldingen worden uitgenodigd om deel te nemen aan dit event. 
  • Kans op een testomgeving bij een of meerdere makelaars die in de jury zitten.
  • In het NVM e-magazine worden verhalen gemaakt van jouw oplossingen.
  • De NVM en de lokale afdelingen gaan de oplossing in hun nieuwsbrieven delen om een grote doelgroep te bereiken. 
  • De NVM zet haar netwerk in om oplossingen onder de 4.400 leden bekend te maken, waardoor potentiële samenwerkingen kunnen ontstaan met makelaars.
  • Kans op een opdracht van maximaal €10.000,- om een prototype/pilot te realiseren en samen met de NVM-groep te testen en een pilot te starten met haar leden.
  • Daarnaast mag je rekenen op ondersteuning en samenwerking van creatieve en inspirerende specialisten binnen de NVM-groep die jullie uitdagen om jullie product nog beter te maken

 

Voorwaarden deelname

  • Ingeschreven bij de KvK (of geregistreerd in een ander land)
  • De oplossing voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving. Waaronder specifiek de AVG.
  • In staat om binnen 3 maanden een pilotproject te starten
  • De oplossing moet schaalbaar zijn 

 

Jullie pitch (max 4 pagina's / 20 slides)
Geef een zo helder mogelijke beschrijving van jullie innovatieve oplossing/product (max. 2 A4).

  • Welk probleem los je op?
  • Voor welke doelgroep?
  • Indicatie kosten

B. Beschrijf aan de hand van een businesscase of succescases de toegevoegde waarde van jullie oplossing (max. 1 A4).
 
 C. Geef een korte beschrijving van jullie team (max. 1 A4).

De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (presentatie/slide deck, briefvorm), maar moet als pdf-bestand (liggend of staand A4) worden ge-upload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link.
Pitches in English are allowed.

Timeline challenge

  • 17 april 2021: Lancering challenge
  • 21 mei 2021 17:00u: Deadline challenge - Let op: uitgesteld, was 17 mei.
  • Vrijdag 4 juni 2021: Selectiesessie met de jury
  • juni 2021: Event NVM: Pitchsessie en discussietafels met de top 5 inzendingen

Bert Janssen 11-05-2021reageer
Beste, Dat zijn nogal wat uiteenlopende ideeën. Voor een aantal daarvan heb ik een oplossing, maar omdat jullie vragen zo divers zijn wordt het lastig dit in een pitch samen te vatten. Maakt een pitch ook kans als niet alle vragen worden meegenomen?

NVM 11-05-2021reageer
Best Bert, Absoluut. De vragen zijn meer bedoeld als voorbeelden waar mogelijke oplossingen op aan kunnen sluiten, maar we verwachten niet dat 1 oplossing alle genoemde vragen oplost. Dus maakt zeker kans en we zien je pitch graag binnenkomen. Succes! Met vriendelijke groet, Marc Vervoort NVM

Ahmed M Sobhe 14-05-2021reageer
Hello, Just a small clarification, we believe the questions create the bounders for day-to-day operation for agents, and these questions present the requirements for the software solution needed, please correct me! Moreover, is it ok if we add additional pages to the pitch to match these questions with our platform process in order to give a better idea of how much our platform may fit the requirements?

NVM 19-05-2021reageer
Hi, that would be fine. Try not to be to extensive though. Keep it short and sweet where you can.

Ahmed M Sobhe 19-05-2021reageer
Thank you so much, will make sure to keep it simple to the point. have a wonderful day

Azadeh Haratiannezhadi 18-05-2021reageer
May you please guide us regarding the limitation of the pitch pages? In fact, you mentioned 20 slides or 4 pages but when we convert our slides into pdf format it excessed more than 4 pages. Is it acceptable to send you a pdf contains 20 slides?

NVM 19-05-2021reageer
Yes, that's fine. It's more about the way of presenting. Pages we mean written pages, which would be excessive for a pitch. But 20 slides in a pdf is fine. But remember sometimes less is more.

Log in of Registreer om je vraag te stellen.

Deadline extended

12 mei 2021

The NVM has decided to extend the challenge by 1 week due to a successful campaign so far, the May holidays and Ascension Day, and requests from a number of market parties who are very keen to submit. The new deadline is Friday 21st of May 17.00. The rest of the planning remains unchanged.

-- 

De NVM heeft besloten om de challenge met 1 week te verlengen vanwege een succesvolle campagne tot nu toe, de mei vakantie en hemelvaart en verzoek van een aantal marktpartijen die heel graag willen indienen. De nieuwe deadline is vrijdag 21 mei 17.00. De rest van de planning blijft staan.
De deadline is verstreken. Je kunt geen pitch meer uploaden.

Andere challenges

Alle Challenges

Mis nooit een challenge!